Nieuws

Home Center Wolvega bouwt mee aan de toekomst van duurzame energie

Piet Kapenga, eigenaar van Home Center Wolvega, heeft vandaag het officiële startsignaal voor de bouw van het zonnepark op de daken van de woonboulevard gegeven. Jan Meerman (directeur INretail) en de Noorse middenvelder Morten Thorsby van sc Heerenveen assisteerde hem daarbij.

Piet Kapenga nam de aanwezigen mee in het verhaal van subsidieaanvraag tot de bouw van het zonne-energiesysteem. “Hier staat een gelukkige 75-jarige man. De vierde generatie werkt inmiddels mee in ons familiebedrijf. Wij, de familie Kapenga, vinden dat we een voortrekkersrol moeten hebben. We bouwen vol vertrouwen aan de toekomst van groene energie en dat geeft een geweldig gevoel.”

 

Het gehele zonne-energiesysteem krijgt een vermogen van 3,9 megawatt en is daarmee het grootste dakproject tot nu toe in Nederland. Deze opbrengst staat gelijk aan het jaarlijkse stroomverbruik van ca. 1500 huishoudens. Een deel van deze stroom wordt binnenkort gratis ter beschikking gesteld aan de klanten en bezoekers van Home Center. Kapenga speelt in op het feit dat elektrische vervoersmiddelen in de toekomst steeds belangrijker worden en stimuleert dit door 36 oplaadpunten voor elektrische auto’s en 24 oplaadpunten voor e-bikes op het parkeerterrein van Home Center te realiseren.

 



Jan Meerman laat blijken ontzettend trots te zijn op MKB’ers als Kapenga. Hij noemt het zonne-energieproject een voorbeeldproject voor de Nederlandse detailhandel.


GroenLeven (www.groenleven.nl) uit Heerenveen bouwt dit prachtige project. GroenLeven creëert, ontwikkelt, bouwt en exploiteert zonne-energiesystemen en begeeft zich met name op de zakelijke markt.  Vorige maand is GroenLeven door sc Heerenveen gepresenteerd als nieuwe hoofd- en shirtsponsor.

Home Center Wolvega (www.homecenter.nl) is één van de grootste en meest gevarieerde woonplaza’s van Nederland. Geen traditionele woonboulevard, maar een expo met meer dan 200 winkels gevestigd in 75.000m2.

INretail (www.inretail.nl) is de grootste brancheorganisatie in retail non-food met ruim 5.000 leden en 16.000 vestigingen in wonen, mode, schoenen en sport.